• leren met LEV
  • onze identiteit
  • bestuurlijke organisatie
  • team Onderwijshuis
  • het Onderwijshuis
  • College van Bestuur
  • Raad van Toezicht
  • GMR
  • Jaarverslagen en protocollen
  • onze organisatie
  • overzicht scholen
  • orthoteam
  • scholen op de kaart
  • scholen met LEV
  • medewerkers met LEV
  • Sarkon Magazine
    • Magazine 2023
    • Magazine 2024
  • Sarkon trainingscentrum
  • zij-instromers
  • (LIO)stage
  • vacatures
  • werken is leren bij Sarkon

Waarom word jij lid van de (G)MR?

OUDERBETROKKENHEID

Ben jij betrokken bij de school van jouw kinderen? Of de school waar je werkt? Hecht jij waarde aan goed onderwijs? Heb je een mening over het huidige beleid? Vind je iets over de organisatie in het algemeen? Kortom, denk jij graag na en praat je met plezier mee over hoe dingen (nog) beter kunnen binnen Sarkon? Dan ben je vast lid van de GMR? Niet? Deze twee vaders zijn het wel, beide met hun eigen beweegreden…

 

Vincent Epskamp is de voorzitter van de GMR. Hij is de vader van drie kinderen op de Aloysiusschool in Schagen en in het dagelijks leven docent Aardrijkskunde in het voortgezet onderwijs. Ruim vier jaar geleden werd hij gevraagd om lid te worden van de GMR. “In het algemeen vind ik dat je als mens iets terug moet doen voor de maatschappij. Dat iets moet wel bij je passen. Zitting nemen in de GMR past bij mij. Ik loop al heel wat jaren mee in het onderwijs en vind er ook iets van. Daarom besloot ik op deze wijze een steentje bij te dragen.”

 

Vader van twee kinderen op De Rank in Schagen en manager Inkoop bij de Noordwest Ziekenhuisgroep, Jordy Stam werd ook vanuit de school benaderd voor deze rol. “Ik besloot eigenlijk gelijk om het te doen. In eerste instantie om mee te kunnen kijken uit interesse, maar vooral ook om vanuit mijn financiële achtergrond een bijdrage te kunnen leveren in de vorm van advies over beleid en financiële vraagstukken.”

 

Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad GMR staat voor Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad en bestaat uit een afvaardiging van ouders en medewerkers. Naast de GMR, die gaat over bovenschoolse zaken, heeft elke Sarkonschool een eigen MR die de ouders leerkrachten en leerlingen van de school vertegenwoordigt. De GMR vertegenwoordigt de personeelsleden, ouders en leerlingen van álle scholen en overige afdelingen binnen Sarkon en heeft als belangrijkste taak om met het schoolbestuur mee te denken over het beleid.

 

“Als GMR voeren we, op grond van de ‘Wet medezeggenschap op scholen’, regelmatig overleg met het bestuur”, licht Vincent toe. “We hebben het dan over zaken die alle scholen aangaan. Zo gaat het uiteraard over de financiën, hoeveel komt er binnen en hoe verdelen we deze zak geld onder de scholen? Maar, we bespreken bijvoorbeeld ook hoe doelstellingen die de overheid stelt behaald worden binnen de scholen. Op dit moment hebben we het veel en vaak over de medewerkers en dan met name de vacatures. Hoe worden tekorten aangepakt? Hoe wordt het werk dan verdeeld? Daarnaast gaan we het de komende tijd hebben over de kwaliteit van het onderwijs en hoe dat gemeten kan worden. Ook de balans tussen de inzet van digitale lesmaterialen en het ouderwetse boek komt aan bod.”

 

Concrete bijdragen
Voor Jordy is het belangrijk dat hij met zijn rol als GMR-lid ook echt een concrete bijdrage kan leveren, en dat er een goede samenwerking is met het bestuur. “We hebben een professionele en informele verstandhouding met het bestuur. Er is vertrouwen en onderling wordt er goed naar elkaars standpunten geluisterd om vervolgens een gewogen besluit te nemen. Vraagstukken worden eerst met ons als GMR besproken, zodat we altijd de mogelijkheid hebben om advies en een richting te geven. Als je dan later ziet dat zaken daadwerkelijk naar aanleiding van ons advies geïmplementeerd worden op schoolniveau, zie je in praktijk dat je betrokkenheid telt en je letterlijk bijdraagt aan de ontwikkeling van het onderwijs binnen de Sarkon scholen.”

 

Belangrijke rol
“Een goede en bevlogen GMR is een onmisbare schakel in onze expeditie. De leden van de GMR zijn dé verbinding tussen de kinderen en het bestuur.” Het zijn de woorden van Alwin Hietbrink, voorzitter College van Bestuur. Woorden die alles zeggen over de belangrijke rol die de GMR binnen Sarkon heeft. “Ik sluit me daar volledig bij aan”, zegt Vincent tot slot. “Bovendien levert lid zijn van de GRM niet alleen Sarkon, maar ook jou persoonlijk veel op. Naast de invloed op het beleid en je bijdrage aan de ontwikkeling en groei van de organisatie, verbreedt het sparren met het bestuur, met ouders en met leerkrachten je blik. Het vergroot je netwerk en het leert je veel. Ik raad het iedereen aan.”

 

Sarkon is op zoek naar nieuwe leden voor de GMR. Denk mee en praat mee. En geef je op. Sarkon is op zoek naar jou! Meer weten of je meteen opgeven? Stuur een e-mail met je gegevens naar: gmr@sarkon.nl.

 

Sarkon
Leren met LEV

  • Bestuurlijke organisatie
  • Sarkonkoers
  • Sarkonscholen
  • Identiteit: Met hart voor elkaar!
  • Kindgerichtonderwijs
  • Het jonge kind

Leren en werken
bij Sarkon

  • Medewerkers met LEV
  • Kom werken bij ons - Vacatures
  • Jouw stage bij Sarkon
  • Leraren in Opleiding
  • De startende medewerker
  • Zij-instromer
  • Leren bij ons

 

“Een betere leerschool is er niet”

Contact


Drs. F. Bijlweg 8A
1784 MC  Den Helder

0223 - 672150
info@sarkon.nl

Voor medewerkers


  • AFAS Insite
  • ESIS
  • E-WISE Online nascholing

Copyright 2025 - Stichting Sarkon
Inloggen | Ziber Website