• leren met LEV
  • onze identiteit
  • bestuurlijke organisatie
  • team Onderwijshuis
  • het Onderwijshuis
  • College van Bestuur
  • Raad van Toezicht
  • GMR
  • Jaarverslagen en protocollen
  • onze organisatie
  • overzicht scholen
  • orthoteam
  • scholen op de kaart
  • scholen met LEV
  • medewerkers met LEV
  • Sarkon Magazine
    • Magazine 2023
    • Magazine 2024
  • Sarkon trainingscentrum
  • zij-instromers
  • (LIO)stage
  • vacatures
  • werken is leren bij Sarkon

Bestuurder Mirjam Holwerda op expeditie

Regelmatig gaat Mirjam Holwerda op expeditie naar een van de Sarkonscholen. Gewoon om even sfeer te proeven. Om kennis te maken met de leerlingen. Om te sparren met de leerkrachten. En om met eigen ogen te zien hoe leren met LEV in de praktijk wordt gebracht. Zo bezocht ze recent IKC Driemaster, een echte buurtschool midden in Den Helder. Een school die roerige tijden heeft gekend. Die zijn echter verleden tijd. En dat is aan alles te zien en te merken, zo ook door Mirjam...

 

“Op een gewone dinsdag loop ik IKC Driemaster binnen. Een warme school waar je gelijk de goede sfeer proeft. Er heerst rust. Direct valt mij op dat de kinderen veel samen doen. Leren van en met elkaar is leuk, en dat is hier van de gezichten af te lezen.

Op IKC Driemaster wordt veel geïnvesteerd in leesonderwijs. Ze hebben een prachtige schoolbieb in het hart van de school en werken volgens de methodiek LIST (Lezen IS Top). Elke dag start met lezen. De leerkracht leest een stukje voor, praat met de kinderen over de verschillende genres en vraagt naar de meningen over een bepaald boek. Mooi om te zien en te horen. Ik loop de klas uit en iedereen gaat stillezen, ook de leerkracht die daarmee het goede voorbeeld geeft.

In de lerarenkamer schuif ik aan tijdens de koffiepauze. Het gesprek gaat over de principes van ‘KAGAN Coöperatief Leren’, die dit schooljaar zijn geïntroduceerd binnen het team om het onderwijs op IKC Driemaster te optimaliseren. Bij deze aanpak voor lesgeven en klassenmanagement staan het werken met structuren en interactie centraal. Het laat leerlingen doen waar ze behoefte aan hebben (praten, samenwerken, bewegen) in het teken van de leerstof. Het heeft nu al een positieve invloed op de leerprestaties, zeggen de leerkrachten. Ze zien dat leerlingen ‘aan’ staan zodra zij op deze wijze lesgegeven. Wanneer ik een aantal leerlingen aanspreek vertellen ze ronduit over het talentenfeest (ook wel showboot genaamd) op hun school. Drie weken lang mochten ze, tijdens een aantal talentlab middagen, op school werken aan een activiteit of een product naar keuze, om uiteindelijk aan elkaar te laten zien welk talent ze in huis hebben. Het idee erachter is dat kinderen de ruimte krijgen om naast taal en rekenen ook hun andere talenten te ontdekken. Samen vieren, experimenteren en leren tijdens het proces en trots zijn op je eigen product en/of groepswerk, dat wordt er geleerd. Als dat geen leren met LEV is!

Een gewone dinsdagochtend werd een hele bijzondere. Ik maakte kennis met een school in beweging. Er wordt goed geluisterd naar de behoeften van de leerlingen en van het team en daar speelt de school op in. Samen, dat staat hier voorop. Samen met elkaar en met de buurt. Want ook die hoort erbij. Hier wordt samengewerkt aan de toekomst. Ik kom heel graag aan het einde van het schooljaar nog eens terug om weer een kijkje te nemen.”

 

Sarkon
Leren met LEV

  • Bestuurlijke organisatie
  • Sarkonkoers
  • Sarkonscholen
  • Identiteit: Met hart voor elkaar!
  • Kindgerichtonderwijs
  • Het jonge kind

Leren en werken
bij Sarkon

  • Medewerkers met LEV
  • Kom werken bij ons - Vacatures
  • Jouw stage bij Sarkon
  • Leraren in Opleiding
  • De startende medewerker
  • Zij-instromer
  • Leren bij ons

 

“Een betere leerschool is er niet”

Contact


Drs. F. Bijlweg 8A
1784 MC  Den Helder

0223 - 672150
info@sarkon.nl

Voor medewerkers


  • AFAS Insite
  • ESIS
  • E-WISE Online nascholing

Copyright 2025 - Stichting Sarkon
Inloggen | Ziber Website