• leren met LEV
  • onze identiteit
  • bestuurlijke organisatie
  • team Onderwijshuis
  • het Onderwijshuis
  • College van Bestuur
  • Raad van Toezicht
  • GMR
  • Jaarverslagen en protocollen
  • onze organisatie
  • overzicht scholen
  • orthoteam
  • scholen op de kaart
  • scholen met LEV
  • medewerkers met LEV
  • Sarkon Magazine
    • Magazine 2023
    • Magazine 2024
  • Sarkon trainingscentrum
  • zij-instromers
  • (LIO)stage
  • vacatures
  • werken is leren bij Sarkon

De verschillen zijn details

SAMEN IN EEN KINDCENTRUM

Sarkonschool Henricus en Surplusschool De Kei vormen samen met kinderopvang Hollands Kroon in een prachtig nieuw gebouw het kindcentrum Op de Elft in Hippolytushoef. Hoe die samenwerking in de praktijk wordt vormgegeven? En hoe het gevoel daarbij is? Zijn ze echt één, of toch ieder apart? Dat vertellen leerlingen Fayèn en Mies en leerkrachten Gerben en Joëlle met veel plezier...

 

Alle feestjes worden gevierd

“Ik mis de paarden en het oude podium,” begint Fayèn uit groep 7 van de Henricusschool haar verhaal stellig. En ook Mies uit groep 7 van De Kei moest erg wennen op de nieuwe locatie. Vooral aan de drukte op het schoolplein. “Toch is het veel leuker dan eerst”, gaat Fayèn verder. “Nu maak je veel meer vrienden en er is meer te doen. En soms hoor ik ook weer dingen die ik helemaal niet wist.”

 

Hetzelfde

Mies is het eigenlijk toch ook wel met Fayèn eens. “Ik kom hier mijn vriendinnen van de kleuterschool weer tegen en dat vind ik erg gezellig. We werken ook vaak samen, bijvoorbeeld laatst voor het maken van een presentatie. En als je dan naar de andere klas loopt, heb je niet eens door dat het een klaslokaal van de Henricusgroep is, de klassen zijn allemaal hetzelfde.”

Over het grootste voordeel van samen één school vormen, zijn de meiden het direct eens. “Wij vierden geen Carnaval en wel Halloween”, zegt Mies. “Nu vieren we gewoon alle feestjes. Samen dus!”

 

Alleen maar voordelen

Meester Gerben van groep 6 van de Henricusschool en juf Joëlle van groep 6 van De Kei kunnen zich volledig vinden in het verhaal van Fayèn en Mies. Op de Elft is één school met hier en daar een detail verschil. 

“De intensievere samenwerking begon in 2018”, vertelt Gerben. “We startten met het uitwisselen van informatie over methodieken en namen bij elkaar een kijkje in de klas. De verschillen bleken klein, daar kwamen we al snel achter. Logisch wat mij betreft, je hebt toch uiteindelijk allemaal hetzelfde doel voor ogen: kwalitatief goed onderwijs voor elk kind. Om heel eerlijk te zijn, vonden wij het allemaal niet zo spannend.”

Joëlle is relatief nieuw op school. Zij weet niet beter dan dat er één school is. “In de eerste week wist ik niet eens welke leerkracht van welke school was. Het is mooi dat we op een hele natuurlijk manier gewoon samenwerken met elkaar. We werken allemaal Op de Elft.”

 

Kopie

Het schoolgebouw is zo ingericht dat de groepen naast elkaar zitten. Het lokaal van groep 3 van de Henricusschool is een kopie van het lokaal van groep 3 van De Kei. “Het verschil zit in de methodes die we gebruiken”, licht Gerben toe. “ Die verschillen zijn echter klein. Er is een groter verschil tussen de onderbouw die beneden zit en de bovenbouw die de trap op moet, dan tussen de scholen onderling.”

 

Gevoel 

Nieuwsbrieven naar ouders worden verstuurd vanuit Op de Elft en ook de interne berichtgeving naar de leerkrachten komt vanuit één kanaal. Wordt er een nieuwe leerling aangemeld dan kunnen ouders aangeven geen voorkeur te hebben, of een duidelijke keuze maken.“En die is vaak op basis van gevoel”, zegt Joëlle. “Maar, er zijn ook ouders die aangeven dat het ze niet uitmaakt. Dan wordt er gekeken naar groepsgrootte. En zo kan het voorkomen dat een oudste kind officieel op de Henricusschool zit en een broertje of zusje op De Kei.”

“Deze samenwerking kent alleen maar voordelen”, besluit Gerben. “We hebben echt veel aan elkaar. We overleggen zeer regelmatig en brengen elkaar op ideeën. We hebben samen een mini-intervisiegroep of PLG. Het is ongelooflijk waardevol om op deze manier met elkaar samen te werken.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op zoek naar de juiste vorm

In Den Burg op Texel is vorig schooljaar een gloednieuw gebouw geopend dat door maar liefst vijf scholen wordt bewoond. D e Skool genaamd. In tegenstelling tot Op de Elft en De Bloeikas heeft elke school hier een eigen identiteit en een eigen deel in het gebouw. Directeur Bas Neutkens licht dit toe. “Het onderwijs op de vijf scholen is toch net even anders. Ouders en leerkrachten kiezen bewust één van de scholen voor hun kind. Dat geldt ook voor leerkrachten die gericht een keuze maken waar ze willen werken.”

 

Toch zetten de scholen verschillende stappen op het gebied van samenwerking. “We zijn de verschillende vormen van samenwerking aan het onderzoeken”, zegt Bas. “Recent is er bijvoorbeeld een onderwijsassistent van de ene school op de andere gedetacheerd en er is uiteraard structureel overleg. Goede afstemming is een must. Neem de eindmusical als voorbeeld. We kiezen dezelfde musical op alle scholen, dan kan het decor blijven staan en is de puzzel over het indelen van de afscheidsavonden iets minder ingewikkeld.”

 

 

 

 

Het gaat om de kinderen

IKC De Bloeikas in ’t Zand is net een stapje verder dan Op de Elft. Waar er een aantal jaar geleden nog een streep op het schoolplein stond waar de kinderen niet overheen mochten, vormen de leerkrachten nu één team. Directeur Teske Mensonides is een van de initiatiefnemers en zette de eerste stappen. “We zijn niet over één nacht ijs gegaan. Na ons voornemen voor een intensieve samenwerking voorgelegd te hebben aan onze besturen, zijn we eerst begonnen met vaak koffie drinken met elkaar. Even aftasten en vooral ideeën uitwisselen. En die ideeën bleken helemaal niet veel van elkaar te verschillen. Uiteindelijk gaat het ons allemaal om de kinderen en wat het beste voor hen is.”

 

Na vijf jaar voorbereiding vormen De Zandhope, Sint Jozefschool en de kinderopvang samen IKC De Bloeikas. In de onderbouw wordt er al hetzelfde gewerkt en zijn de verschillen weg. En ook naar buiten toe is de school één. “Wanneer er bijvoorbeeld acties in het dorp zijn, dan doen we mee als IKC De Bloeikas en niet meer als twee aparte scholen. Dit zorgt voor saamhorigheid, zowel binnen de school, als binnen het dorp.”

 

Een nieuw begin

In de startblokken staat Kindcentrum De Terp, waar Don Bosco uit Wieringerwerf onderdeel van gaat uitmaken. In 2020 ondertekende Sarkon met de bestuurders van basisscholen Het Baken (Kopwerk) en de Triangel (Surplus), samen met voortgezet onderwijsschool rsg Wiringherlant (Sovon), de Stichting Sport en Welzijn Wieringermeer (SSWW) en de gemeente Hollands Kroon een samenwerkingsovereenkomst voor de ontwikkeling van Campus de Terp.

 

“De campus zal, naast het huidige voortgezet onderwijs, ruimte bieden aan twee nieuwe gebouwen: een sportaccommodatie met zwembad en een kindcentrum”, licht Inge van der Kooij-Heijermans, directeur Don Bosco, toe. “De schoolgebouwen van Het Baken, Don Bosco en De Triangel zijn verouderd en aan vervanging toe. Besloten is om niet te kiezen voor drie aparte gebouwen, maar de handen ineen te slaan en gezamenlijk één nieuw gebouw te betrekken, waarin ook kinderopvangorganisatie Kappio een plek krijgt. Dat wordt Kindcentrum De Terp.”

 

Inge vertelt verder: “Door met elkaar samen te werken in het kindcentrum worden alle talenten en expertises optimaal benut. We willen hiermee een soepele overgang van peuters naar kleuters realiseren en het onderwijs voor kinderen in de Wieringermeer versterken. We werken in leeftijdsgroepen aan gezamenlijke thema’s en projecten. Op deze wijze komen de kinderen al vroeg in contact met leeftijdsgenoten van de andere scholen. Ook realiseren wij voor bepaalde vakgebieden een doorgaande leerlijn van groep 8 naar het voortgezet onderwijs. Zo wordt het mogelijk om gezamenlijk een aanbod te creëren voor kinderen van 0 tot 18 jaar.”

 

De verhuizing naar Kindcentrum De Terp vindt plaats in de zomer van 2024. De start van het nieuwe schooljaar is ook de officiële start van het kindcentrum. “We kijken ernaar uit.”

 

Sarkon
Leren met LEV

  • Bestuurlijke organisatie
  • Sarkonkoers
  • Sarkonscholen
  • Identiteit: Met hart voor elkaar!
  • Kindgerichtonderwijs
  • Het jonge kind

Leren en werken
bij Sarkon

  • Medewerkers met LEV
  • Kom werken bij ons - Vacatures
  • Jouw stage bij Sarkon
  • Leraren in Opleiding
  • De startende medewerker
  • Zij-instromer
  • Leren bij ons

 

“Een betere leerschool is er niet”

Contact


Drs. F. Bijlweg 8A
1784 MC  Den Helder

0223 - 672150
info@sarkon.nl

Voor medewerkers


  • AFAS Insite
  • ESIS
  • E-WISE Online nascholing

Copyright 2025 - Stichting Sarkon
Inloggen | Ziber Website