• leren met LEV
  • onze identiteit
  • bestuurlijke organisatie
  • team Onderwijshuis
  • het Onderwijshuis
  • College van Bestuur
  • Raad van Toezicht
  • GMR
  • Jaarverslagen en protocollen
  • onze organisatie
  • overzicht scholen
  • orthoteam
  • scholen op de kaart
  • scholen met LEV
  • medewerkers met LEV
  • Sarkon Magazine
    • Magazine 2023
    • Magazine 2024
  • Sarkon trainingscentrum
  • zij-instromers
  • (LIO)stage
  • vacatures
  • werken is leren bij Sarkon

Geen hoger of lager, maar praktisch of theoretisch

Als hij het voor het zeggen zou hebben, dan ging het in het onderwijs niet meer om louter de cijfers en bijbehorende resultaten. Wat telt zijn de verhalen. Wat telt is wat een leerling nodig heeft en hoe je daar als leerkracht op inspeelt. “Wil je ergens op beoordelen? Kijk dan naar de leerlijn,” zegt Ferry Helwig, sinds een jaar senior-adviseur Onderwijs en Kwaliteit binnen Sarkon. “Zit er een knik in die leerlijn? Dan gaat er ergens iets mis en moet je ingrijpen.”

 

Voorbeeld
Gelukkig voelt hij deze verschuiving steeds meer. Zelfs de inspectie lijkt meer te kijken naar achter de schermen in plaats van de papieren rapporten. “Een mooi voorbeeld vind ik hoe de stad Utrecht en het LAKS (Landelijk Actie Comité Scholieren) het aanpakken. Daar kijken ze niet naar niveau, maar naar de onderwijsrichting. Ze hebben ze het niet meer over hoog of laag opgeleid, maar over praktisch en theoretisch. Als je het mij vraagt slaan ze daarmee de spijker op zijn kop.”

Onderwijswetenschappen
Zelf startte hij zijn loopbaan als gymdocent op het middelbaar onderwijs. Een baan die hij nog steeds uitvoert, naast zijn werkzaamheden voor Sarkon. “Met het idee om meer te willen betekenen voor het onderwijs in het algemeen ben ik met de opleiding Onderwijswetenschappen gestart. Een schot in de roos bleek het te zijn. Voor het eerst in mijn leven maakte ik al mijn huiswerk.”

Kwaliteit vindt hij overigens een relatief begrip. Het kan immers op vele wijzen worden uitgelegd en wordt te pas en te onpas gebruikt. “Waar het mij bij onderwijskwaliteit om gaat, is dat we ons heel bewust telkens weer afvragen waarom we de dingen doen zoals we ze doen en of dat wat we doen het juiste is. Overigens zonder al te veel te focussen op de randvoorwaarden, maar juist op de leerling. Het gaat echt om je eigen bijdrage aan onze vastgestelde visie.”

Kwaliteitscyclus
Het afgelopen jaar heeft hij kennis gemaakt bij Sarkon en is hij onder de indruk geraakt van wat hij zag. “Onze kwaliteitscyclus staat. Doordat de visie vanuit het bestuur helder is, is het duidelijk waarom we dingen doen die we doen. De leerling staat centraal en daarna de school. Hierbij denken en kijken we allemaal mee. Ik bemerk een grote mate van teamgevoel binnen de scholen en dat komt de kwaliteit alleen maar ten goede. We kunnen hier oprecht trots op zijn.”

Voorop
Al is verslappen geen optie volgens Ferry en is het vooral zaak om scherp en alert te blijven. Zijn rol komt hierbij om de hoek kijken. “Naast meedenken over het beleid en advies geven, ben ik sparringpartner voor de directeuren. Ook ben ik dagelijks op zoek naar de blinde vlekken die er binnen elke organisatie zijn. Ik maak daarom analyses van de landelijke trends en vergelijk die met de onze om vervolgens uit te zoeken of er actie nodig is. Vooralsnog loopt het primair onderwijs, als het gaat om het verbeteren van de onderwijskwaliteit, voor op het voortgezet onderwijs, laten we dat vooral zo houden.”

Contact


Drs. F. Bijlweg 8A
1784 MC  Den Helder

0223 - 672150
info@sarkon.nl

Voor medewerkers


  • AFAS Insite
  • ESIS
  • E-WISE Online nascholing

Copyright 2025 - Stichting Sarkon
Inloggen | Ziber Website