• leren met LEV
  • onze identiteit
  • bestuurlijke organisatie
  • team Onderwijshuis
  • het Onderwijshuis
  • College van Bestuur
  • Raad van Toezicht
  • GMR
  • Jaarverslagen en protocollen
  • onze organisatie
  • overzicht scholen
  • orthoteam
  • scholen op de kaart
  • scholen met LEV
  • medewerkers met LEV
  • Sarkon Magazine
    • Magazine 2023
    • Magazine 2024
  • Sarkon trainingscentrum
  • zij-instromers
  • (LIO)stage
  • vacatures
  • werken is leren bij Sarkon

Samen in gesprek over ons onderwijs

Onze kwaliteitscoördinatoren buigen zich dagelijks over de kwaliteit van het onderwijs. Ze zijn een onmisbare schakel binnen onze scholen. Kasia Posthuma, van de Titus Brandsma in Middenmeer, maakte een jaar geleden de switch van voor de klas naar deze rol. “Als KC’er ben ik er voor dat extra duwtje in de rug. Stimuleren, motiveren, adviseren en ondersteunen, dat is mijn taak. Een hele leuke taak overigens, eentje waar ik erg blij van word.”


Eigen ontwikkeling
Ademloos luisterde ze vroeger naar haar juf die zo mooi voorlas. Ze wist, dat wil ik later ook worden. En ze werd het. Maar ze breidde haar taken als leerkracht al snel uit. “Ik geniet enorm van leren en mijzelf verder ontwikkelen. In de loop van de tijd heb ik dan ook al veel opleidingen gevolgd. Zo ben ik bouw- en leescoördinator en zit ik in de MR waarvoor ik trainingen volgde. Een aantal jaar geleden begon het weer te kriebelen. Ik wilde iets anders dan alleen voor de klas. Dus toen de plek van KC’er vrijkwam heb ik die kans met beide handen aangegrepen.”

Avontuur
Met een gezin, directie en een team die volledig achter haar stonden, plus een mooie stageperiode op IKC De Bloeikas in ’t Zand, ging Kasia het avontuur aan. “Ik monitor de kwaliteit van het onderwijs, en speel een actieve rol als het gaat om de professionele groei van mijn collega’s. Op dit moment ben ik vooral bezig met de verschuiving van het eigenaarschap. Als je het mij vraagt, moeten we veel meer toe naar ‘dit is wat ík wil vertellen en dat doe ik op deze wijze’, in plaats van ‘zeg maar wat ik moet doen en dan doe ik dat’.”

Niet alleen de dingen klakkeloos aannemen en uitvoe - ren, maar samen het gesprek aangaan en afspraken maken over de visie van de school. Daar wordt op de Titus Brandma, onder begeleiding van Kasia hard aan gewerkt. “Kwaliteit zit niet alleen in cijfers en resultaten. Natuurlijk zijn taal, rekenen en schrijven een basis. Er is echter zo veel meer. Wanneer onze cultuurcoördinator een idee heeft en dat wil uitvoeren, dan is dat als je het mij vraagt net zo belangrijk als schrijven en lezen en passend binnen de visie die we binnen onze school met elkaar hebben opgesteld.”

Studiedag
Het meest boeiende binnen haar nieuwe rol vindt ze het feit dat ze nu met andere ogen kijkt naar het onderwijs op haar school. “Ik leer, doe veel kennis op en vertaal dat naar de praktijk. Dat deel ik vervolgens met mijn collega’s, bijvoorbeeld door een studiedag te orga - niseren. Recent deed ik dat met als onderwerp ‘het brein’, ‘wat moet ik doen om kinderen aan te zetten’.”

Het resulteerde uiteindelijk in nog veel meer. Namelijk dat het team nadacht over hun visie op leren waarbij ze allemaal hun kennis, ervaringen en meningen inbrach - ten. “Daar zit wat mij betreft ook het belangrijkste aspect”, besluit de bevlogen KB’er. “Met en van elkaar leren zodat je de kwaliteit borgt met het beste onderwijs voor onze leerlingen als prachtig eindresultaat."

Contact


Drs. F. Bijlweg 8A
1784 MC  Den Helder

0223 - 672150
info@sarkon.nl

Voor medewerkers


  • AFAS Insite
  • ESIS
  • E-WISE Online nascholing

Copyright 2025 - Stichting Sarkon
Inloggen | Ziber Website